Direktlänk till inlägg 25 november 2018

Det här säger Skolinspektionen om Slottet

Av slottetsff - 25 november 2018 11:34

 

Som vi tidigare meddelat har Skolinspektionen granskat Slottsvångsskolan. Inget konstigt med det. Alla skolor granskas då och då. Och på i princip alla skolor hittar Skolinspektionen förbättringsområden. Också på Slottsvångsskolan.


Här redogör vi sammanfattat för vad Skolinspektionen skriver i den 24 sidor långa rapporten, samt stoppar in en del kommentarer från föräldraföreningen (FF).


Hämtat ur rapporten - med rubrikord vi stoppat in för att göra det lättare att läsa:


REKTOR


Rektor leder och styr utvecklingen av skolans undervisning. Han följer upp resultat och analyserar och genomför utvecklingsåtgärder. ”Rektorn prioriterar även arbetet med att implementera gemensamma förhållningssätt och rutiner”.

Rektor skapar god grund för utveckling av undervisningen. Följer upp kunskapsresultat. Lärarna gör sammanställningar över elevernas resultat var femte vecka.

Det framkommer att det finns skillnader i resultat mellan de olika stadierna. Nyanlända har svårt med måluppfyllelsen och elever med annat modersmål har svagare resultat.

Här tar man upp att bristande kontinuitet gällande både skolledning (rektor), lärare och elever påverkar resultaten negativt, ”förändringar i klassrumsdynamiken och därmed nya förutsättningar för trygghet och trivsel.”

FF – en av våra käpphästar sedan många år. Vi måste få behålla rektorer och lärare och slippa att det kommer stora grupper av nya elever in i klasserna. Stabilitet.


STUDIERON


Skolinspektionen pekar på att studieron behöver förbättras. De skriver dock att utbildningen i flera delar präglas av trygghet och stuidero ”så att eleverna kan ägna sig åt skolarbete”. Men ser ändå förbättringsområden. De konstaterar att inte alla lärare ”agerar för att upprätthålla studiero och att det finns lektioner där elevernas inte har studiero.” Det saknas ett gemensamt förhållningssätt. Rektor har funnit att korridorspring och konflikter påverkar studieron.

FF – precis det vi har hållit möte om nu under november och därefter lämnat över synpunkter till rektor. Skolinspektionen har talat med lärare som uppger att de ibland måste välja om de ska ha fokus på de som inte vill arbeta eller undervisa övriga elever.

Skolinspektionen noterar på en lektion hur en elev rör sig runt i och utanför klassrummet och stör andra elever. Elever vittnar om att det fungerar olika bra på olika lärares lektioner.

”Någon elev säger att de vuxna säger till de som stör, men att eleverna inte lyssnar på läraren. Elever säger att det finns elever som väljer att stanna kvar inne på lektionen trots att läraren säger till dem att gå ut. Elever observeras även vid Skolinspektionens besök säga nedvärderande kommentarer till kamrater vid flera tillfällen och även kasta föremål på andra elever vid flera tillfällen på några av lektionerna. Det observeras tillfällen då lärare ingriper i dessa situationer men det observeras även tillfällen då lärare inte ingriper”.

På lågstadiet uppges studieron ha förbättrats, enligt enkät bland eleverna. I en klass på mellanstadiet uppger fem av sex att de har studiero.

”Majoriteten av de observerade lektionerna präglas dock av studiero och en lugn miljö och eleverna kan där arbeta ostört oberoende av undervisningsmoment och arbetssätt. Mobiltelefoner samlas in vid flertalet av de observerade lektionerna…”.

Slutsatsen från Skolinspektionen blir att rektorn måste skapa ett gemensamt förhållningssätt för att skapa studiero och lugn miljö.


TRYGGHET


Granskningen visar att eleverna anser att Slottsvångsskolan är trygg. Elevhälsan säger att värdena för trygghet i elevenkäterna ligger högt. Detta bekräftas av andra enkäter. I en attitydundersökning anger i årskurs F-6 nio av tio att de känner sig trygga på skolan. Vuxennärvaron är hög på rasterna. Mobbning och kränkningar bekämpas.


 


UNDERVISNINGEN


Skolinspektionen bedömer att huvuddelen av undervisningen är målfokuserad, men finner också att ”inte all undervisning innehåller en struktur och ett lärarstöd så att eleverna förstår vad lektionen ska innehålla och vad syftet med lektionen är.”

Skolan har en lektionsstruktur där eleverna ska få veta och förstå vad lektionen ska innehålla. Skolinspektionen noterar på en lektion att elever sitter sysslolösa utan att läraren uppmärksammar detta.

FF – detta kan indikera brister i olika typer av modern undervisning där eleverna själva ska söka sin kunskap. Eller en oförmåga från läraren att genomföra metoderna. Lärarna måste i de här fallen vara mer aktiva och strukturera undervisningen. Förklara hur eleverna ska göra, ge dem en bas av kunskaper. Detta signalerar att eleverna lämnas utan stöd under vissa lektioner. Kanske den kritik i rapporten som är allvarligast, tillsammans med bristerna i studieron.

Skolinspektionen talar dock med elever som ger exempel på lektioner där de får bra stöd. Att lärarna är aktiva och förklarar. I en klass på mellanstadiet uppgav i våras 9 av 10 att läraren förklarar så att de förstår. Vid flertalet av de lektioner Skolinspektionen besöker stöttar och hjälper läraren eleverna.

Skolinspektionen slår fast att rektor måste se till att all undervisning struktureras så att eleverna förstår vad de ska arbeta med och hur, samt förstår syftet med lektionens innehåll.


 


SJÄLVFÖTROENDE, UTMANINGAR OCH BERÖM


Skolinspektionen skriver vidare att det finns inslag på skolan som stärker elevernas självförtroende och motivation att lära. Lärarna ger positiv respons. Rektor pekar dock på att det ibland är för låg förväntan på eleverna. Elever säger att lärare svarar att det är upp till eleverna själva, ”det är ditt betyg”.

FF – här har vi en fråga vi drivit i många år. Också de starkaste eleverna måste utmanas. Och så sker säkert, men inte alltid. Självklart har eleverna ett eget ansvar för sina betyg, men skolan har också möjlighet och ett ansvar att få fram bättre resultat.

Skolinspektionen visar att innehåll och arbetssätt anpassas efter elevernas förutsättningar och behov. Rektor pekar på att skolan i större utsträckning måste ta hänsyn till varje elevs behov.

Elevhälsan beskriver att resultatet av elevernas kunskaper används för att utveckla undervisningen, men att det försvåras av att många elever inte har språket. Lärare beskriver att många elever ligger långt ifrån vandra kunskapsmässigt att det finns en utmaning i att möta elevers behov i klassrummet.

Skolinspektionen tar upp att eleverna på skolan är delaktiga på olika sätt och en elev säger att de vid flera tillfällen tittat på filmer om studieteknik. Lärare utvärderar ibland undervisningen tillsammans med eleverna. Skolinspektionen tar upp varierad undervisning. Sådan finns, men en observerad lektion innehåller bara enskilt arbete i bok, ingen variation av arbetssätt och arbetsformer.

FF – här har vi inte full koll. Men har förstått att Skolinspektionen vill att det ska hända olika saker på lektionerna. Det ska vara bra för inlärningen. En egen reflektion är att det ibland kanske händer för mycket. Vissa barn vill ha lugn och ro med sina uppgifter under längre tid än 15-20 minuter innan det tvunget ska hända något nytt i klassrummet.


BETYG


Lärarna bedömer olika i sin betygssättning, vilket Skolinspektionen vill se åtgärder mot. Lärarna måste ges förutsättningar att regelbundet samverka för att kvalitetssäkra omdömen och betyg.


ÖVRIGT


Skolinspektionen vill se språkutvecklande arbetssätt och bättre samsyn vid bedömning och betygssättning. Det råder skillnad i hur lärarna agerar kring detta. Det finns ett behov av att fokusera på jämställdhetsarbetet på skolan, för god utbildning oavsett könstillhörighet.

 

FF

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av slottetsff - 23 september 2020 20:44

  Vi var en liten skara föräldrar och rektorn som var på plats i matsalen för att lägga ner föräldraföreningen. Beslutet var enhälligt. De senaste åren har vi på alla sätt försökt att engagera fler föräldrar och det sista halvåret har vi varit...

Av slottetsff - 5 september 2020 17:40

Kallelse/inbjudan till föreningens medlemmar/föräldrarna på Slottsvångsskolan.   Årsmöte – nedläggning av Slottsvångsskolans föräldraförening.   Matsalen onsdagen den 23 september klockan 17.30.   Det är dags för årsmöte i Slottsvån...

Av slottetsff - 10 juni 2020 09:00

  I årets niondeklass ser 63 procent av eleverna ut att bli behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Räknar man bort de elever med bara kort tid i svensk skola (nyanlända) blir andelen ännu högre – 84 procent. Det är en mycket stor förbättri...

Av slottetsff - 10 juni 2020 00:10

  Det blev ingen vanlig skolavslutning med tal och musik. Istället höll klasserna till i klassrummen och vi från föräldraföreningen fick gå runt och dela ut eldsjälspriset. Ett pris till en elev per stadie som är en förebild som god kamrat. Elev...

Av slottetsff - 23 maj 2020 18:34


    Susanne Barregren har varit Slottsvångsskolan trogen i tio år och blir inte glad när hon hör om planerna på att lägga ner föräldraföreningen: - Jag tycker att det är jättesorgligt. För elevernas skull som fått så mycket roligt genom förening...

Slottsvångsskolans historia

Presentation


Välkommen till Föräldraföreningens blogg!
Vi kommer att blogga om allt som rör vår skola och förening,samt
länka till intressanta artiklar.
Vi ser fram emot många kommentarer och tips på ämnen att blogga om!

Fråga FF!

6 besvarade frågor

Länkar

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards