Senaste inläggen

Av slottetsff - 28 november 2018 22:33

 

Det börjar närma sig nästa samråd, vilket liksom det förra är öppet för alla föräldrar på skolan som vill och kan. Boka onsdagen den 5 december klockan 17.30

Vi syns i matsalen!


Under max en timme ska vi prata om:

- Ordningen på skolan och klasstorlekarna.

- Förslaget på öppet hus i början av nästa termin – tanken är en samling i matsalen med mat, mingel, kort information från rektor och kanske ett kortare snack av inbjuden talare – kom med dina idéer på samrådet.


De synpunkter om ordning och reda i klasserna som ett antal föräldrar ställde samman på ett möte tidigare i månaden är nu framförda till politiker och högre tjänstemän.


Vid frågor ring föräldraföreningens ordförande Truls Nilsson 072-7289012.

FF

Av slottetsff - 28 november 2018 22:11

 

Stadens många skolor är drabbade av nedskärningar som är beslutade av politikerna. Så här slår resursbristen mot Slottsvångsskolan:

- Tre tillsvidareanställda resurspersoner har sagts upp och därtill har obehöriga visstidsanställda lärare och resurspersoner inte fått förlängda kontrakt.

Rektor och tre skyddsombud – två från Kommunal och ett från Lärarförbundet – har gjort en riskanalys. Här är de konsekvenser som man ser:

- Lägre personaltäthet på skola och fritids.

- Ökad arbetsbörda på personalen som är kvar

– Mindre stöd i klassrummet, större mentorsgrupper.

- Ökad sårbarhet vid sjukdom och annan frånvaro.

- Risk för ökad personalomsättning bland kvarvarande personal.

- Svårare att hitta lösningar med personal som följer yngre elever till och från Hemkunskap och Idrott, liksom sämre vuxennärvaro i omklädningsrum.

- Att fritidsverksamheten kommer att ha lägre bemanning.

Kommunals skyddsombud motsatte sig nedskärningarna och befarar stora brister i framtiden med resursfördelning i klasser samt på fritidshemmen.

Det finns också en handlingsplan som visar hur riskerna ska minska. I denna uppges att rektor ska se till att:

- Övergripande organisation kring elever med stödbehov ska förstärkas med lärare med specialpedagogisk kompetens, förstärkning med SvA-lärare, förstärkning av kuratorresursen (några preciseringar av förstärkningarna nämns inte).

- Översyn av lokalutnyttjandet såväl vad gäller undervisningslokaler som arbetsrum och möjlighet för personalen att vila.

- Fritids ska förläggas på ett plan istället för två, för att skapa gemensam arbetsyta och därmed möjliggöra samordning och samarbete (om ytorna blir tillräckliga för alla barn framkommer inte).

- Tydlig schemaläggning så att personalen får raster och möjlighet till återhämtning.

 

FF

Av slottetsff - 25 november 2018 11:34

 

Som vi tidigare meddelat har Skolinspektionen granskat Slottsvångsskolan. Inget konstigt med det. Alla skolor granskas då och då. Och på i princip alla skolor hittar Skolinspektionen förbättringsområden. Också på Slottsvångsskolan.


Här redogör vi sammanfattat för vad Skolinspektionen skriver i den 24 sidor långa rapporten, samt stoppar in en del kommentarer från föräldraföreningen (FF).


Hämtat ur rapporten - med rubrikord vi stoppat in för att göra det lättare att läsa:


REKTOR


Rektor leder och styr utvecklingen av skolans undervisning. Han följer upp resultat och analyserar och genomför utvecklingsåtgärder. ”Rektorn prioriterar även arbetet med att implementera gemensamma förhållningssätt och rutiner”.

Rektor skapar god grund för utveckling av undervisningen. Följer upp kunskapsresultat. Lärarna gör sammanställningar över elevernas resultat var femte vecka.

Det framkommer att det finns skillnader i resultat mellan de olika stadierna. Nyanlända har svårt med måluppfyllelsen och elever med annat modersmål har svagare resultat.

Här tar man upp att bristande kontinuitet gällande både skolledning (rektor), lärare och elever påverkar resultaten negativt, ”förändringar i klassrumsdynamiken och därmed nya förutsättningar för trygghet och trivsel.”

FF – en av våra käpphästar sedan många år. Vi måste få behålla rektorer och lärare och slippa att det kommer stora grupper av nya elever in i klasserna. Stabilitet.


STUDIERON


Skolinspektionen pekar på att studieron behöver förbättras. De skriver dock att utbildningen i flera delar präglas av trygghet och stuidero ”så att eleverna kan ägna sig åt skolarbete”. Men ser ändå förbättringsområden. De konstaterar att inte alla lärare ”agerar för att upprätthålla studiero och att det finns lektioner där elevernas inte har studiero.” Det saknas ett gemensamt förhållningssätt. Rektor har funnit att korridorspring och konflikter påverkar studieron.

FF – precis det vi har hållit möte om nu under november och därefter lämnat över synpunkter till rektor. Skolinspektionen har talat med lärare som uppger att de ibland måste välja om de ska ha fokus på de som inte vill arbeta eller undervisa övriga elever.

Skolinspektionen noterar på en lektion hur en elev rör sig runt i och utanför klassrummet och stör andra elever. Elever vittnar om att det fungerar olika bra på olika lärares lektioner.

”Någon elev säger att de vuxna säger till de som stör, men att eleverna inte lyssnar på läraren. Elever säger att det finns elever som väljer att stanna kvar inne på lektionen trots att läraren säger till dem att gå ut. Elever observeras även vid Skolinspektionens besök säga nedvärderande kommentarer till kamrater vid flera tillfällen och även kasta föremål på andra elever vid flera tillfällen på några av lektionerna. Det observeras tillfällen då lärare ingriper i dessa situationer men det observeras även tillfällen då lärare inte ingriper”.

På lågstadiet uppges studieron ha förbättrats, enligt enkät bland eleverna. I en klass på mellanstadiet uppger fem av sex att de har studiero.

”Majoriteten av de observerade lektionerna präglas dock av studiero och en lugn miljö och eleverna kan där arbeta ostört oberoende av undervisningsmoment och arbetssätt. Mobiltelefoner samlas in vid flertalet av de observerade lektionerna…”.

Slutsatsen från Skolinspektionen blir att rektorn måste skapa ett gemensamt förhållningssätt för att skapa studiero och lugn miljö.


TRYGGHET


Granskningen visar att eleverna anser att Slottsvångsskolan är trygg. Elevhälsan säger att värdena för trygghet i elevenkäterna ligger högt. Detta bekräftas av andra enkäter. I en attitydundersökning anger i årskurs F-6 nio av tio att de känner sig trygga på skolan. Vuxennärvaron är hög på rasterna. Mobbning och kränkningar bekämpas.


 


UNDERVISNINGEN


Skolinspektionen bedömer att huvuddelen av undervisningen är målfokuserad, men finner också att ”inte all undervisning innehåller en struktur och ett lärarstöd så att eleverna förstår vad lektionen ska innehålla och vad syftet med lektionen är.”

Skolan har en lektionsstruktur där eleverna ska få veta och förstå vad lektionen ska innehålla. Skolinspektionen noterar på en lektion att elever sitter sysslolösa utan att läraren uppmärksammar detta.

FF – detta kan indikera brister i olika typer av modern undervisning där eleverna själva ska söka sin kunskap. Eller en oförmåga från läraren att genomföra metoderna. Lärarna måste i de här fallen vara mer aktiva och strukturera undervisningen. Förklara hur eleverna ska göra, ge dem en bas av kunskaper. Detta signalerar att eleverna lämnas utan stöd under vissa lektioner. Kanske den kritik i rapporten som är allvarligast, tillsammans med bristerna i studieron.

Skolinspektionen talar dock med elever som ger exempel på lektioner där de får bra stöd. Att lärarna är aktiva och förklarar. I en klass på mellanstadiet uppgav i våras 9 av 10 att läraren förklarar så att de förstår. Vid flertalet av de lektioner Skolinspektionen besöker stöttar och hjälper läraren eleverna.

Skolinspektionen slår fast att rektor måste se till att all undervisning struktureras så att eleverna förstår vad de ska arbeta med och hur, samt förstår syftet med lektionens innehåll.


 


SJÄLVFÖTROENDE, UTMANINGAR OCH BERÖM


Skolinspektionen skriver vidare att det finns inslag på skolan som stärker elevernas självförtroende och motivation att lära. Lärarna ger positiv respons. Rektor pekar dock på att det ibland är för låg förväntan på eleverna. Elever säger att lärare svarar att det är upp till eleverna själva, ”det är ditt betyg”.

FF – här har vi en fråga vi drivit i många år. Också de starkaste eleverna måste utmanas. Och så sker säkert, men inte alltid. Självklart har eleverna ett eget ansvar för sina betyg, men skolan har också möjlighet och ett ansvar att få fram bättre resultat.

Skolinspektionen visar att innehåll och arbetssätt anpassas efter elevernas förutsättningar och behov. Rektor pekar på att skolan i större utsträckning måste ta hänsyn till varje elevs behov.

Elevhälsan beskriver att resultatet av elevernas kunskaper används för att utveckla undervisningen, men att det försvåras av att många elever inte har språket. Lärare beskriver att många elever ligger långt ifrån vandra kunskapsmässigt att det finns en utmaning i att möta elevers behov i klassrummet.

Skolinspektionen tar upp att eleverna på skolan är delaktiga på olika sätt och en elev säger att de vid flera tillfällen tittat på filmer om studieteknik. Lärare utvärderar ibland undervisningen tillsammans med eleverna. Skolinspektionen tar upp varierad undervisning. Sådan finns, men en observerad lektion innehåller bara enskilt arbete i bok, ingen variation av arbetssätt och arbetsformer.

FF – här har vi inte full koll. Men har förstått att Skolinspektionen vill att det ska hända olika saker på lektionerna. Det ska vara bra för inlärningen. En egen reflektion är att det ibland kanske händer för mycket. Vissa barn vill ha lugn och ro med sina uppgifter under längre tid än 15-20 minuter innan det tvunget ska hända något nytt i klassrummet.


BETYG


Lärarna bedömer olika i sin betygssättning, vilket Skolinspektionen vill se åtgärder mot. Lärarna måste ges förutsättningar att regelbundet samverka för att kvalitetssäkra omdömen och betyg.


ÖVRIGT


Skolinspektionen vill se språkutvecklande arbetssätt och bättre samsyn vid bedömning och betygssättning. Det råder skillnad i hur lärarna agerar kring detta. Det finns ett behov av att fokusera på jämställdhetsarbetet på skolan, för god utbildning oavsett könstillhörighet.

 

FF

Av slottetsff - 20 november 2018 22:31

 

Skolinspektionen har gjort en kvalitetsgranskning av Slottsvångsskolan. Något man gör med alla skolor med viss regelbundenhet.
Vi har precis tagit del av rapporten och inte hunnit lusläsa den. Vi återkommer därför med ett mer omfattande inlägg.
I korthet kan vi dock säga att rapporten visar att Slottsvångsskolan ledning och lärare till stora delar arbetar på ett fullt rimligt vis. Men det finns samtidigt förbättringsområden. Man pekar på sådant som också föräldraföreningen ofta har lyft fram. Två exempel:
- Undervisningen behöver till delar struktureras bättre.
- Det behövs ett gemensamt förhållningssätt för att skapa studiero och lugn miljö.
Bedömningen grundar sig på sju lektionsobservationer, tre gruppintervjuer med elever, två gruppintervjuer med lärare, en gruppintervju med elevhälsan, en intervju med rektor, studier av dokument som rör skolan, så som statistik.

FF

Av slottetsff - 19 november 2018 19:52

  Efter förra veckans möte om ordningen i vissa klassrum ger vi här en kort lägesbeskrivning, innan vi avslutar med några ord om stora klasser.

Är arbetsron dålig på skolan?

- Ja, i vissa klasser måste den bli bättre. I andra klasser funkar det rätt bra.

Har synpunkterna föräldrarnas tog upp på mötet framförts?

- Ja, rektorn har fått en dragning och lovat förra det vidare till ansvariga inom kommunen.

Har vi sett av några åtgärder?

- Ja, i en av de utpekade klasserna har det tillförts resurser, men vi vill se mer. Det är också utlovat ett extra föräldramöte i en av klasserna och rektor kommer att ge sin syn i ett inlägg på Unikum.

Kommer vi att få diskutera med rektorn?

- Ja, alla föräldrar som vill är välkomna till det öppna samrådet onsdagen den 5 december kl 17.30

Har skolans skyddsombud agerat?

- Ja, de gjorde en riskbedömning i samband med nedskärningarna tidigare i höstas. Vi har begärt ut materialet.

Flera på mötet var kritiska till att klasserna är stora, men en förälder hade fått svaret att skolförvaltningen inget kan göra eftersom det är fritt skolval. Stämmer det?

- Nej, det stämmer inte. En rektor kan bestämma att det är fullt i klassen. Kanske har den 25 elever och rektor bedömer att det inte ska vara fler. Då släpps inte fler elever in, de får välja en annan skola.

Och det accepterar skolförvaltningen?

- Nja, det vågar vi inte säga. Vi har inte riktigt fått kläm på om förvaltningen kan tvinga in fler elever i klasserna. Just nu är det dessutom ekonomisk press på rektorerna. Då kan de känna sig piskade att ta emot fler elever för att få in mer pengar.

Men om det inte är fullt – kan skolan då stoppa en stökig elev?

- Då säger vi så här. Om en elev som har haft stora problem på sin tidigare skola önskar att få gå på Slottsvångsskolan, kan det vara helt i sin ordning. Blir kanske bra.

- Men om förutsättningarna i klassen inte är bra bör självklart skolförvaltningen rekommendera föräldrarna att sätta sitt barn på en annan skola. Varför skulle en elev som kanske redan är stökig må bra av att komma till en klass som funkar dåligt?

Hoppas ni att nästa blogginlägg handlar om något positivt?

- Ja, det hade varit skönt. Det händer ju så mycket bra på Slottet som vi hoppas kan få utrymme framöver.

FF

Av slottetsff - 15 november 2018 11:08

Efter gårdagens möte om ordningen i vissa klasser på skolan har föräldraföreningen haft en kort avstämning med rektor.

Han är naturligtvis inte obekant med problemen. Under samtalet nu på förmiddagen gjorde vi upp om hur rektor ska få ta del av föräldrarnas synpunkter och hur han ska föra det vidare.

Han meddelade också att det har tillsatts en extra resurs i en av klasserna. Denna person började i måndags.

Rektor kommer dessutom att kalla till ett extra föräldramöte i den klassen inom kort.

I ett inlägg på Unikum kommer rektor snart att ta upp mer kring sina tankar vad gäller ordning och arbetsro.

Också samrådet - som är öppet för alla föräldrar på skolan - onsdagen den 5 december kl 17.30 kommer att ha frågan på dagordningen.

FF


Av slottetsff - 14 november 2018 21:20

Ikväll höll föräldraföreningen ett öppet möte om arbetsron och ordningen i klasserna på skolan. Föräldrar från flertalet klasser var representerade och det är tydligt att många upplever att ordningen inte är som den ska i vissa klasser.


Mötet inleddes med att ordet släpptes fritt. En mängd synpunkter och vittnesmål framfördes och det handlade inte om något allmänt tyckande. Flera föräldrar har besökt sina barns klasser och är kritiska till hur det fungerar. Kritiken riktar sig inte mot lärarna, utan mot förutsättningarna som råder. Neddragningarna har lett till färre vuxna i klassrummen, samtidigt som antalet barn i klasserna har ökat.



I sammanhanget resonerades det om en mängd olika saker. Är det exempelvis värre på Slottet än på andra skolor?

- Troligen inte, men vi accepterar inte att barn och personal på vår skola har en orimlig arbetsmiljö.


På mötet bestämdes att ansvariga ska kontaktas och flera vill diskutera läget med rektorn. Den beskrivning av läget som föräldraföreningen tagit fram till mötet bedömdes till delar vara för mild, och arbetades om på mötet.


Det fanns också kritik mot att mötesinbjudan inte har nått alla. Föräldraföreningen har lagt ut information på bloggen, men också tryckt upp mötesinbjudan på papper och lämnat ut den till alla klassföreståndare. Vi kan dock inte garantera att alla har lämnat inbjudan vidare till eleverna, eller att eleverna har tagit hem inbjudan.

FF

Av slottetsff - 3 november 2018 20:11

Har det hänt något? Har det plötsligt blivit stökigt i klassrummen? Vi kan förstå om en del undrar när de får mötesinbjudan. Därför ska vi försöka ge några svar.

 

Föräldraföreningens ordförande Truls Nilsson.

Varför bjuder föräldraföreningen in till ett möte om hur det funkar i klassrummen?

- Därför att det finns föräldrar till barn i vissa klasser som är oroliga. Ja, inte bara oroliga utan de är missnöjda med ordningen. Vi behöver därför skaffa oss kunskap om i vilka klasser det är stökigt så att vi kan ställa krav på skolledningen. Därför är det också viktigt att många kommer och ger sin bild av hur de tycker att det fungerar.

Vad är föräldraföreningens bild?

- Ja, vi vet att det är stökigt i vissa klasser och betydligt bättre ordning i andra klasser. För oss är det oacceptabelt att det är stökigt i en enda klass. Då måste man agera. Det har vi krävt i alla år som jag har varit med i föreningens styrelse.

Är det lätt att avgöra om det råder oreda i en klass?

- Nej, och det är ett annat problem. Föräldrar som själva har gått i skolan under en annan tid och kanske i ett annat land har en bild av hur det ska fungera i skolan. Att barnen ska sitta tysta medan läraren undervisar framme vid katedern. Men undervisningen har förändrats. Idag ska barnen vara med mycket mera, jobba självständigt, diskutera och leta upp kunskapen i grupparbeten och annat. Det ger så klart en högre ljudvolym på Slottsvångsskolan och på alla andra skolor i landet.

Är det bra med detta förändrade sätt att undervisa?

- Nja, vi är ju inga pedagoger i föräldraföreningen. Men vi har genom åren läst skolforskare som ifrågasätter nyordningen. Det har till och med kallats för ett stort barnexperiment. Förändringar som aldrig utvärderats. Kritiken har framförts i ljuset av fallande skolresultat i landet.

Men det handlar väl inte bara om förändrat sätt att undervisa?

- Nej, det är stökigt i vissa klasser. Och här måste vi få veta mer. Vad beror det på? Har det försvunnit nödvändiga resurspersoner när skolorna tvingas dra ner? Är klasserna för stora? Är reglerna för slappa? Vill föräldrarna ha mer ”omodern” kaderundervisning? Eller något helt annat?

 

Mötesinbjudan som ska ha gått ut i alla klasser på skolan, från F till årskurs 9.

Kan du förstå föräldrarnas irritation i de klasser där det är stökigt?

- Absolut. Det var oerhört stökigt i en klass för något år sedan, där en av mina döttrar går. Jag ska inte gå in på detaljer, men det var riktigt illa och en del av eleverna lämnade skolan. Idag är klassen betydligt lugnare och fungerar rätt så okej. Men tiden då den inte funkade var oerhört irriterande. Så helt klart förstår jag föräldrar som blir upprörda. Det har jag själv blivit.

Gjorde inte skolan tillräckligt i det fallet?

- Jo, det bedömer jag. Men skolledningen måste också förhålla sig till skollagens begränsade möjligheter att hantera elever som inte fungerar. Och här kommer också skolförvaltningens agerande in i bilden.

Har Slottsvångsskolans särskilt stora problem med stök?

- Nej, det kan jag inte säga. Vi hör ju om andra skolor med problem. Alla möjliga typer av skolor. Jag vet också att det är sådant rektorer ständigt talar om. Det finns över allt, också på skolorna i välmående villaområden.

Men det är väl en klen tröst?

- Självklart. Vi har att hålla ögonen på Slottsvångsskolan och kräva att det fungerar så bra som möjligt här. Nu får vi hoppas att många kommer till mötet så att vi kan ställa tydliga krav till skolledningen.

Kan föräldrarna inte göra något?

- Jodå, det kan de säkert och det är sådant vi får diskutera på mötet. Men jag kan väl redan nu säga en sak. Många föräldrar har god ordning på sina barn hemma och tror att de därför också sköter sig i skolan. Men så behöver det inte vara. Snacka med era barn, besök en lektion och ha kontakt med läraren. Får ni samtal hem från skolan där ert barn får kritik för dåligt beteende, ta det på allvar.


Mötet som är öppet för alla föräldrar hålls i matsalen onsdagen den 14 november kl 17.30


Välkomna!

FF

Slottsvångsskolans historia

Presentation


Välkommen till Föräldraföreningens blogg!
Vi kommer att blogga om allt som rör vår skola och förening,samt
länka till intressanta artiklar.
Vi ser fram emot många kommentarer och tips på ämnen att blogga om!

Fråga FF!

6 besvarade frågor

Länkar

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020
>>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards