Direktlänk till inlägg 20 april 2011

Välkommen till Magnus Nyström som gästbloggar hos oss idag!

Av slottetsff - 20 april 2011 16:49

Hej!


I förra veckan intervjuades jag av Pamela Kocken på Helsingborgs Dagblad angående den föreslagna flytten av Synkopen till Slottsvångsskolan. Jag vill gärna förtydliga min ståndpunkt i frågan då Pamela Kocken valde att utesluta ett par väldigt viktiga delar i samtalet vi hade, vilket gör att jag kanske framstår i en dager som inte stämmer.


Efter att vi på skolrådet fått informationen om förslaget att flytta Synkopen till Slottet följde en lång diskussion. Diskussionen var ganska polariserad. En del föräldrar satt tysta och försökte smälta informationen medans andra antingen var uttalat för eller emot en flytt. Argumenten som framfördes var inte direkt underbyggda av fakta utan de var mer präglade av osäkerhet och rädsla för att allting nu kanske skulle bli mycket sämre för våra barn.


Jag har, från det att vi fick informationen på skolrådet på Synkopen, försökt att hålla mig neutral i frågan och fokuserat på att oavsett vilket beslut som fattas, så ska våra barn komma i första rummet. Under mötet så poängterade jag för Elisabet Nord hur viktigt det är att en eventuell flytt sker på ett korrekt sätt. Eleverna på Slottet ska inte känna rädsla eller stress över att Synkopen flyttar in. På samma sätt ska Synkopens elever känna trygghet i en flytt till Slottet. Jag efterlyste en väl utarbetad handlingsplan med konkreta åtgärder så att våra elever skulle få tid och möjlighet att lära känna varandra.


Detta talade jag, mycket tydligt, om för Pamela Kocken. Flera gånger. Jag var även mycket tydlig med att tala om att jag försöker hålla mig så neutral jag kan i frågan tills jag fått mer fakta presenterat för mig. Nu var väl hennes vinkel på artikeln sådan att detta inte riktigt passade, utan hon valde att plocka ut de delar som passade henne bäst. Jag känner att jag i princip kan stå för det som jag sagt i artikeln, men jag vill att ni ska veta att det är ryckt ur sitt sammanhang.


Nu när bilden klarnat mer och mer och fakta börjar tränga igenom rykten och andra antaganden så är det tydligt för mig att en flytt till Slottet framstår som en bra lösning för många parter. Och jag är inte längre neutral i frågan! Jag ser nu fram emot att vi på bästa sätt ska kunna få våra barn att leva tillsammans under samma skoltak i många år.


Vänliga hälsningar

Magnus Nyström

Synkopen-förälder

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av slottetsff - 23 september 2020 20:44

  Vi var en liten skara föräldrar och rektorn som var på plats i matsalen för att lägga ner föräldraföreningen. Beslutet var enhälligt. De senaste åren har vi på alla sätt försökt att engagera fler föräldrar och det sista halvåret har vi varit...

Av slottetsff - 5 september 2020 17:40

Kallelse/inbjudan till föreningens medlemmar/föräldrarna på Slottsvångsskolan.   Årsmöte – nedläggning av Slottsvångsskolans föräldraförening.   Matsalen onsdagen den 23 september klockan 17.30.   Det är dags för årsmöte i Slottsvån...

Av slottetsff - 10 juni 2020 09:00

  I årets niondeklass ser 63 procent av eleverna ut att bli behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Räknar man bort de elever med bara kort tid i svensk skola (nyanlända) blir andelen ännu högre – 84 procent. Det är en mycket stor förbättri...

Av slottetsff - 10 juni 2020 00:10

  Det blev ingen vanlig skolavslutning med tal och musik. Istället höll klasserna till i klassrummen och vi från föräldraföreningen fick gå runt och dela ut eldsjälspriset. Ett pris till en elev per stadie som är en förebild som god kamrat. Elev...

Av slottetsff - 23 maj 2020 18:34


    Susanne Barregren har varit Slottsvångsskolan trogen i tio år och blir inte glad när hon hör om planerna på att lägga ner föräldraföreningen: - Jag tycker att det är jättesorgligt. För elevernas skull som fått så mycket roligt genom förening...

Slottsvångsskolans historia

Presentation


Välkommen till Föräldraföreningens blogg!
Vi kommer att blogga om allt som rör vår skola och förening,samt
länka till intressanta artiklar.
Vi ser fram emot många kommentarer och tips på ämnen att blogga om!

Fråga FF!

6 besvarade frågor

Länkar

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards