Direktlänk till inlägg 3 februari 2018
Nu kommer också Skolverket med en rapport. Man har tittat på effekterna av undervisning på engelska istället för svenska på gymnasiet. Man konstaterar i en sammanfattning:
”Det vetenskapliga underlaget om effekterna av engelskspråkig undervisning är begränsat. Den sammantagna bilden är dock att engelskspråkig undervisning har blygsamma eller inga effekter på engelskan och att den kan innebära risker för elevernas utveckling av svenskan och möjligen även för ämneskunskaperna.”
I rapporten skriver utredarna:
”Denna relativt blygsamma utveckling av engelskan – i förhållande till vad många aktörer förväntar sig – är i linje med tidigare undersökningar av engelskspråkig undervisning i Sverige. ESU-klassernas utveckling i svenska var samtidigt i vissa avseenden sämre än kontrollklassernas, men lika i andra.”
Och man vill se förändringar:
”Jämfört med andra länder är engelskspråkig undervisning ovanligt oreglerad i Sverige. Att till stor del undervisa på engelska i gymnasieskolan riskerar att stå i konflikt med språklagen och läroplanen. Skolverket föreslår därför att regeringen utreder och ser över regleringen.”
Skolministern Anna Ekström, kommenterar rapporten:
”Jag blir inte förvånad. Man lär både ämneskunskaper och språket bäst när man läser på sitt eget modersmål.”
Och fortsätter:
”Skolan har ett viktigt ansvar för att elevernas svenska språk ska utvecklas. Inte bara för att de ska läsa sig mycket i ämnena utan också för att de ska kunna vara aktiva medborgare i vårt samhälle.”
Kallelse/inbjudan till föreningens medlemmar/föräldrarna på Slottsvångsskolan. Årsmöte – nedläggning av Slottsvångsskolans föräldraförening. Matsalen onsdagen den 23 september klockan 17.30. Det är dags för årsmöte i Slottsvån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 | 23 |
24 | 25 |
|||
26 |
27 |
28 | |||||||
|