Direktlänk till inlägg 16 januari 2019
Rektor Fredrik Samuelsson går inte lottlös från samråden med föräldraföreningen när de fungerar som bäst. Veckans möte var bra. Drygt tio föräldrar var på plats och det var inga fega typer. Tvärtom. Här lyfts sådant man kräver ska bli bättre på skolan och det kommer massor med konstruktiva förslag.
Ibland är det tuff för rektorn. Han blir stundtals hårt ansatt. Men Fredrik räds inte en öppen dialog och självklart har inte vi föräldrar rätt i allt vad vi säger.
- Jag får med mig många saker som jag kan använda. Ett exempel är att vi måste bli bättre på information till föräldrarna. Jag vill exakt samma sak som ni – göra skolan så bra som möjligt, sa rektorn och hoppades att alla på mötet återkommer nästa gång och att det dessutom kommer ytterligare ett antal föräldrar.
Ett tydligt budskap från föräldrarna var just önskemålet om bättre information. Det kan handla om läxor och undervisning, men också om konflikter och problem som uppstår på skolan.
- Jag vill ha ett samtal hem när det händer saker, sa en förälder.
Det ställdes dessutom åter krav på att skolan ska ringa eller kalla föräldrar till möte när deras barn beter sig orimligt.
- En tillsägelse är inte tillräckligt. Jag vill att saker ska få konsekvenser, sa en förälder.
I de flesta klasserna flyter det på, men det finns oroshärdar. Speciellt en klass diskuterades och rektor berättade hur man arbetar med problemet. I det här fallet liksom i andra är det en seg process.
- Varför kan man inte direkt när man ser att det spårar ur i en klass ha en checklista med åtgärder som sätts in för att få lugn, undrade en förälder.
Rektor svarade att man har gått in och brutit undervisningen i klasser och koncentrerat sig på ordningsfrågor och annat.
Det kom förslag om att titta på ett system som heter ”VIP-rum” och finns i Markaryd. Där ges elever med behov en möjlighet att studera i mindre grupp.
- Vi har ”Lilla-gruppen” på högstadiet, sa rektor.
Men bland föräldrarna var det flera som såg den här typen av lösningar som något att titta mer på. Lokalbrist är något som försvårar. Man har tittat på att använda matsalen till undervisningsrum på eftermiddagar.
- Använd restaurangerna på närliggande Olympia om det behövs. De används 15 gånger per år, sa en förälder och även om det kan låta som en vild idé är den inte alls orealistisk. På Olympia finns lokaler som inte används dagtid.
Också värdegrundsarbete kom upp och frågan ställdes om man kunde bryta all undervisning i två dagar för att ha fokus på detta. Frågan ska diskuteras vidare på nästa samråd.
I vanlig ordning fick vi en dragning kring betygen. Det finns en grupp med bra betyg och en för stor grupp med dåliga. Hälften av årets nior bedöms i nuläget inte bli behöriga till gymnasiet. Här finns nyanlända, men också sådana som skulle kunna ha betydligt bättre betyg. Rektor menar också att betygssättningen nog kan vara något hård. Externa föreläsare ska bjudas in för att diskutera betyg med lärarna.
- På en föreläsning på förvaltningen fick vi veta att det som har bäst effekt är något som kan låta tråkigt. Men det är att kontinuerligt gå igenom kunskapskraven med eleverna. Visa vad som krävs. Sedan är det också viktigt att ni föräldrar engagerar er, det har jättestor effekt. Så som ni gör som kommer till samråden, sa rektorn.
Nästa samråd – öppet för alla föräldrar med barn på skolan – hålls tisdagen den 12 mars klockan 17.30 Vid frågor kontakta föräldraföreningens ordförande Truls Nilsson 072-7289012.
FF
Kallelse/inbjudan till föreningens medlemmar/föräldrarna på Slottsvångsskolan. Årsmöte – nedläggning av Slottsvångsskolans föräldraförening. Matsalen onsdagen den 23 september klockan 17.30. Det är dags för årsmöte i Slottsvån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 | 5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 |
16 | 17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
31 |
||||||
|