Direktlänk till inlägg 6 augusti 2013
Hur rättvisa betyg sätts på skolorna? Man kan inte låta bli att fundera när man i HD ser siffrorna över andelen behöriga till gymnasiet.
Det är väl dokumenterat att det finns skolor som sätter högre betyg än vad som är motiverat av elevernas resultat på de nationella proven. På så sätt kan skolor snygga till sina siffror och både få högre betyg och fler som blir behöriga. Det ser snyggt ut för skolan i dess marknadsföring, men med lagens krav om att det ska krävas lika mycket för ett visst betyg oavsett var man går i skola är det naturligtvis inte acceptabelt.
Det är också talande att kunskapsnivån faller bland eleverna, medan betygen stiger.
I debatten och i olika granskningar har man jämfört resultaten på nationella prov med de slutbetyg som eleverna sedan faktiskt har fått. Självklart kan eleverna förbättra sig och de nationella proven täcker inte in allt. Men de nationella proven ger ändå en bild av läget på skolan och det är märkligt om resultaten skiljer sig allt för mycket.
Här bör man notera att det inte bara förekommer glädjebetyg, utan att redan de nationella proven kan ge en felaktig bild, genom att rättningen är för generös. Det har därför diskuterats att de nationella proven ska rättas centralt.
Skolverket har i år återigen pekat på problemet med bristande likvärdighet i betygssättningen.
”Skolverket konstaterar att skolor har olika stora avvikelser mellan slutbetyg och provbetyg. Skolverket anser att huvudmän aktivt och kritiskt bör reflektera över avvikelser. Genom att jämföra betygen på de nationella proven med slutbetygen går det att få ett underlag för diskussion om på vilka grunder lärare sätter betyg.”
Vi har tittat på resultaten för 2012, vilket är de senaste siffrorna, för att kunna ge er en bild.
Svenska:
I Helsingborg fick 12,4 procent av eleverna högre betyg i ämnet än vad de presterat på det nationella provet.
Men på vissa skolor var andelen betydligt högre.
Ättekulla 33,3 procent
Kunskapsskolan 29,4 procent.
Gantofta 26,1 procent.
Vittra Landborgen 24,2 procent.
Synkopen 22,2 procent.
Matematik:
Här fick 27,7 procent av eleverna i Helsingborg högre betyg än vad resultaten på de nationella proven motiverade. Slottsvångsskolan hamnade på 31,7 procent.
Andra skolor utmärkte sig mer:
Ättekulla 68,8 procent.
Magnus Stenbock 54,7 procent.
Gläntan 50 procent.
Högasten 50 procent.
Synkopen 44,4 procent.
Vittra Landborgen 42,4 procent.
Västra Alléskolan 37,5 procent.
Engelska:
I Helsingborg fick 9,1 procent högre betyg än provresultat. På Slottsvångsskolan var motsvarande siffra 11,6 procent.
Men det fanns andra där betygen drog i väg rejält:
Ättekulla 40 procent.
Synkopen 29,4 procent.
Högasten 23,9 procent.
Gläntan 22,2 procent.
Vittra Landborgen 20 procent.
Svenska som andraspråk:
I Helsingborg har 20,9 procent av eleverna som är berörda högre betyg än resultat på det nationella provet. Här sticker Slottsvångsskolan ut eftersom 33,3 procent av eleverna här har högre betyg än provresultat.
FF
Kallelse/inbjudan till föreningens medlemmar/föräldrarna på Slottsvångsskolan. Årsmöte – nedläggning av Slottsvångsskolans föräldraförening. Matsalen onsdagen den 23 september klockan 17.30. Det är dags för årsmöte i Slottsvån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 |
||||||
5 |
6 | 7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 | 13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 | 20 |
21 |
22 | 23 |
24 | 25 | |||
26 | 27 |
28 |
29 | 30 | 31 |
||||
|