Direktlänk till inlägg 24 juni 2017

Inte så himla lätt att vara förälder i dagens skola

Av slottetsff - 24 juni 2017 14:45

 

Forskaren Roland Paulsen säger att de flesta jobben blir enklare och enklare samtidigt som det i anställningsannonserna allt oftare ställs krav på högre utbildning.

Man kan lätt dra en parallell till skolans värld. Här låter det allt mer komplicerat, kring både undervisningen och betygen. Samtidigt visar undersökningar att eleverna har allt sämre kunskaper, vilka belönas med ett allt högre betygssnitt. Det går liksom inte riktigt ihop.

Mitt i allt det här står vi föräldrar.

Man hånar oss gärna för att vi tror att allt ska vara som när vi själva gick i skolan. Ni vet en lärare vid katedern och hyfsat tyst i klassrummet. Så omodernt, enligt vissa. Men kanske är vi inte helt fel på det. Mer om det strax.

Har man lyssnat på alla avancerade krav och hört alla svåra ord som beskriver undervisningen, ja då kanske man knappt vågar sticka in näsan i ett klassrum. Tänk om man gör bort sig.

Men den som har besökt en lektion upptäcker snart att det som pågår inte är mer avancerat än att vi känner igen det mesta från vår egen skoltid. Ljudvolymen är dock oftast högre.

 

Vi kan inte som föräldrar hålla oss pålästa om allt som händer inom skolan. Men alla ska veta att skolan till exempel har en skyldighet att förklara vad som förväntas för att ditt barn ska kunna nå olika betyg.

Man ska också veta att alla svåra begrepp inte är bevis för att har man nu funnit en väg som kommer att ge våra barn en enormt bra utbildning. Tvärtom har det på senare år varit livliga diskussioner kring just undervisningen.

Du kanske undrar: Var det bra att lämna katederundervisningen och göra läraren till en slags handledare som glider runt i klassrummet och stöttar eleverna när de själva söker kunskap på nätet?

- Nej, inte alls, menar till exempel forskare som Per Kornhall.

Han skrev för några år sedan boken ”Barnexperimentet – svensk skola i fritt fall” – där han menade att många av förändringarna i svensk skola aldrig har utvärderats. Han är exempelvis mycket kritisk till delar av lärarutbildningen. Lärarna får ingen ordentlig utbildning i hur lektionerna ska bli bra utan får bara höra att katederundervisning är dåligt och förlegat. I andra länder har man stort fokus på fortbildning och interna diskussioner om hur man får till bra lektioner, hävdar Per Kornhall.

Han citerar läraren Carl som beskriver sin tid på lärarutbildningen:

- Vi fick lära oss att läraren skulle ta fem, sex steg tillbaka i klassrummet, att eleven skulle ges mycket eget ansvar och att läraren bara skulle rycka in om det verkligen behövdes.

Carl tror inte på den här pedagogiken. Han menar att de svaga eleverna far mest illa.

- De lärde sig ju ingenting.

I smyg höll därför Carl genomgångar för sina elever.

- Det var så fult att ha katederundervisning att man inte vågade berätta det för rektorn.

Ett bevis för att också lärarna har det tufft i dagens skola. Vilket ben ska de stå på? På Slottet hör vi om lärare som väljer Carls väg. Som har genomgångar och inte bara lämnar eleverna att söka kunskap på egen hand. Det känns bra.

 

Per Kornhall ser ekonomiska motiv bakom en undervisning där ansvaret läggs på eleverna och lektionerna kan bli färre. Det är de svaga eleverna som får betala.

Några bevis för att så kallat problembaserat lärande ger större kunskaper ska inte finnas. Tvärtom menar Per Kornhall att det är lättare att eleverna gör fel. Skapar slumpmässiga felaktiga kopplingar mellan skeenden.

Internationell skolforskning visar att just spets på undervisningen är det viktigaste för att få till bra kunskaper hos eleverna. Lektioner ska anpassas och följas upp och eleverna måste utmanas. Positiva svenska exempel visar att lärarledd undervisning – kaderundervisning – har haft god effekt.

Känns det rörigt?

Ja, enkelt är det inte och som förälder får man försöka ha sunt förnuft och skaffa sig en övergripande bild. Funkar det på skolan? Lär mitt barn sig något?


Tyvärr utvecklas det en form av flyktmekanism. Får man för sig att det finns problem på en skola, då flyr man till nästa. I föräldraföreningen har vi dock hållningen att det är bättre att ta strid för förbättringar. Kalla personal och kanske också rektor till ett möte och ta upp det som du vill förbättra. Hur ska skolan annars känna till vad som bekymrar dig? Vi har också samråd och skolråd där vi i föräldraföreningen kan ta upp problem.

Internationelle forskaren John Hattie har tittat på en mängd saker som påverkar elevers lärande. Det finns mycket som har positiv effekt. Men just byte av skola har en negativ effekt för eleven.

   

Man ska också se upp med all marknadsföring. Nationalekonomen Jonas Vlachos har kommit fram till att en populär skola inte alls behöver vara en bra skola. Föräldrar och elever riskerar att värdera fel saker – exempelvis generös betygssättning och social sammansättning på eleverna.

Vi träffar många föräldrar som verkar veta mycket om skolors rykte och vilken typ av elever de har. Betydligt färre, knappt några alls, har koll på lärarnas behörighet och lärartätheten på skolorna.

Det är inte så lätt att vara förälder. Med en stark föräldraförening gör vi det lite enklare. Kom med du också!

FF

Hör av dig till föräldraföreningen: Truls Nilsson på 072-7289012 eller Jonnie Landen på 076-6771800.


Länk till Skolverket:

https://www.skolverket.se/skolutveckling




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av slottetsff - 23 september 2020 20:44

  Vi var en liten skara föräldrar och rektorn som var på plats i matsalen för att lägga ner föräldraföreningen. Beslutet var enhälligt. De senaste åren har vi på alla sätt försökt att engagera fler föräldrar och det sista halvåret har vi varit...

Av slottetsff - 5 september 2020 17:40

Kallelse/inbjudan till föreningens medlemmar/föräldrarna på Slottsvångsskolan.   Årsmöte – nedläggning av Slottsvångsskolans föräldraförening.   Matsalen onsdagen den 23 september klockan 17.30.   Det är dags för årsmöte i Slottsvån...

Av slottetsff - 10 juni 2020 09:00

  I årets niondeklass ser 63 procent av eleverna ut att bli behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Räknar man bort de elever med bara kort tid i svensk skola (nyanlända) blir andelen ännu högre – 84 procent. Det är en mycket stor förbättri...

Av slottetsff - 10 juni 2020 00:10

  Det blev ingen vanlig skolavslutning med tal och musik. Istället höll klasserna till i klassrummen och vi från föräldraföreningen fick gå runt och dela ut eldsjälspriset. Ett pris till en elev per stadie som är en förebild som god kamrat. Elev...

Av slottetsff - 23 maj 2020 18:34


    Susanne Barregren har varit Slottsvångsskolan trogen i tio år och blir inte glad när hon hör om planerna på att lägga ner föräldraföreningen: - Jag tycker att det är jättesorgligt. För elevernas skull som fått så mycket roligt genom förening...

Slottsvångsskolans historia

Presentation


Välkommen till Föräldraföreningens blogg!
Vi kommer att blogga om allt som rör vår skola och förening,samt
länka till intressanta artiklar.
Vi ser fram emot många kommentarer och tips på ämnen att blogga om!

Fråga FF!

6 besvarade frågor

Länkar

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards